Neskerdyk.

       Bûten de doarpsgrins fan Akkrum lizze noch in pear buorskippen, sels yn in oeare gemeente, dy't dochs op ien of oare wize mei Akkrum te krijen hawwe en min-ofte-mea rta de omkriten rekkene wurde kinne.

Goattum leit yn Idaarderadiel ûnder de reek fan Grou. Doe't yn 1918 de dyk Nes - Grou klear kaam waard ek de ferbining mei Utingeradiel makkeliker, Mar de boeren fielden harren Grousters. It graven fan it Prinses Margrietkanaal brocht lykwols dêr feroaring yn. It snie dy ferbining mei Grou ôf. Men lei earst in pont oer it kanaal, mar de ûndernimming waard te kostber en de pont waard opdoekt, mei it gefolch, dat de bêrn no yn Akkrum nei skoalle gean en de post dêrút besoarge wurdt. (Ut Toponymy fan Akkrum en Nes fan Merten Bakker. 1982).

Neskerdyk.

       Buiten de dorpsgrens van Akkrum liggen nog een paar buurtschappen, zelfs in een andere gemeente, die tochs op één of andere wijze met Akkrum hebben te maken en min-oft-meer tot de omgeving gerekend kunnen worden.

Goattum ligt in Idaarderadeel onder de rook van Grou. Toen in 1918 de weg Nes - Grou gereed kwam werd ook de verbinding met Utingeradeel gemakkelijker, maar de boeren voelden zich Grousters. Het graven van het Prinses Margrietkanaal bracht daar evenwel verandering in. Het sneed de verbinding met Grou af. Men zette eerst in pont over het kanaal in, maar de onderneming werd te kostbaar en de pont werd opgedoekt, met het gevolg, dat de kinderen nu in Akkrum naar school gaan en de post ook daaruit wordt bezorgd. (Uit Toponymy fan Akkrum en Nes fan Merten Bakker. 1982).


Feiten over het Prinses Margrietkanaal

 

  • It Prinses Margrietkanaal is oanlein yn de jierren tritich fan de tweintigste ieu. De léste dielen binn' pas nei de twadde Wrâldoarloch groeven. Dit wie ûnder oaren it stik fan Grou (Pikmar) oant Ald Skou. 
  • Yn 1951 is it Fryske diel fan de ferbynning Lemmer-Grins iepensteld.

Feiten over het Prinses Margrietkanaal

 

  • Het Prinses Margrietkanaal is aangelegd in de jaren dertig van de twintigste eeuw. De laatste delen zijn pas na de tweede Wereldoorlog gegraven. Dit was onder andere het gedeelte van Grou (Pikmar) tot Ald Skou. 
  • In 1951 is het Friese gedeelte van de verbinding Lemmer-Groningen opengesteld.

 

 

       Pont Margrietkanaal Grou – Nes/Akkrum. Raadsvergadering 29 september 1952, Frisia.

Voorstel tot aankoop en exploitatie van een motorpont ter instandhouding van de Verbinding Grouw-Nes. Zoals vermoedelijk bekend is, zal de Provinciale Dienst ter verbetering van de Friese Kanalen zodra de Baileybrug over het Nieuwe Kanaal in de weg Burstum - Station Grouw-lrnsum gereed zal zijn de exploitatie van de pontverbinding in de Nesserweg staken.
Uit de door de pontwachter gehouden tellingen blijkt dat het vervoer over de pont niet onbelangrijk is. Zo werden in augustus per week – 3400 wielrijders, 0 voetgangers en 450 vaste passagiers overgezet en in September – 3050 wielrijders, 165 voetgangers en 580 vaste passagiers.
Ofschoon gerekend moet worden op een afname van de verkeersintensiteit bij het gereedkomen van bovenvermelde Baileybrug en in de toekomst ook door de aanleg van de rijksweg no 32 oostelijk langs de spoorweg Akkrum-Grouw- Barrahuis achten wij met het oog op de belangen van neringdoenden boeren en arbeiders die op Grouw geöriënteerd zijn voldoende termen aanwezig om althans voorlopig de bestaande verbinding in de Nesserweg te handhaven. Daar de Kanalendienst de huidige pont voor andere doeleinden wenst te gebruiken hebben B. en W. gezocht naar een andere oplossing. Zij menen die gevonden te hebben in het aanschaffen van één bij de heer A. A. Stavers te Alphen aan de Rijn in eigendom zijnde motorpont welke de gemeente kan overnemen voor f.4500. Deze pont die een afmeting heeft van 4X10 meter is voorzien van een 10 a 12 PK motor bevindt zich in een behoorlijke staat is speciaal voor veerpont ingericht en kan zo nodig 80 personen of 20 rijwielen gelijktijdig vervoeren. De jaarlijkse voor rekening der gemeente komende exploitatiekosten, uitgezonderd de beloning van de pontwachter bedragen naar schatting; Ruwe olie 5000 l a f 0 = f 750 Smeerolie 20 l a f. 0 = f 18 Hellingkosten f. 40 Vervanging tijdens de hellingwerkzaamheden door een roeiboot f 20 Afschrijving en rente – f.500 Totaal f. 1328

De pont fan Grou nei Goattum. (Foto fan J. de Jong. 1960).

De pont van Grou naar Goattum. (Foto van J. de Jong. 1960).